Johannes Wirix-Speetjens
Zonderlingen
Johannes werkte voor deze ontroerende monoloog samen met Bruno Vanden Broecke (spel- en tekstcoach) en Peter De Graef (tekstcoach).
In Bram vindt ruimte neemt Bram van Helden het publiek mee naar een plek van rust en aandacht. Naar een verbeelde kamer uit Japan, waar hij graag zou willen zijn en soms voor heel even is. Naar een kamer die zichzelf opbouwt en waarin je kan verdwijnen.
De voorstelling probeert stap voor stap een beeld waar te maken en dit moment vast te houden. Ondertussen laten de klanken van geluidskunstenaar Mathijs Leeuwis je schipperen tussen de realiteit van de theaterzaal en de droom van een ruimte.
Geen enkele uitvoering van Op een gegeven moment zal hetzelfde zijn.
Iedere voorstelling opnieuw genereert een zelflerend artificieel intelligent systeem (AI) een nieuwe voorstellingstekst. Het gegeneerde toneelstuk wordt ter plekke live opgevoerd door een groep van vier acteurs Er is niet van te voren gerepeteerd en het materiaal dat de AI schrijft, is nieuw en volledig onbekend. Op deze manier ontstaat er een samenwerking tussen techniek, acteurs en het publiek, die zich in het moment van de voorstelling zelf afspeelt.
In Realtime volgen we een theatermaker die een voorstelling probeert te maken over tijd. Maar het verleden ligt onbereikbaar ver achter hem en de toekomst wil maar niet beginnen. Terwijl het publiek ouder en ouder wordt, komt de première steeds dichterbij. Dries Gijsels en zijn crew scheppen een rusteloos, grappig en intrigerend universum en proberen in een race tegen de klok een nieuwe tijdzone te ontdekken, waar de aandacht niet versnipperd is en de tijd even kan uitrusten.
Het feest is afgelast en we blijven thuis. Daarbuiten is het een puinhoop. Deze voorstelling gaat over het willen scheppen van orde in de chaos, en over de orde willen verstoren. Over nieuwe dingen willen bouwen met oude shit. Een collageperformance van versneden lichamen, geënte dieren, halve landschappen, opnieuw samengestelde geschiedenissen, ontlede werelden.
In Rebuilding a voice deconstrueren drie zussen de stem, op zoek naar meerstemmigheid. Via klank en fysiek spel breken de King Sisters vormen open, geïnspireerd door verschillende muziekgenres van klassiek, jazz tot pop. Zo leggen ze de veelkleurigheid van de menselijke stem bloot.
Deep Nyx is een glitched, gevallen concert. Op een constante drumsoundtrack, wisselt Nyx tussen het bespelen van drums en haarzelf, tussen het vereenzelvigen met Prince en een drumstok. Terwijl het lichaam beweegt tussen object en subject, onderwerpt ze zich aan geweld en afwijzing, sensatie en sensualiteit. Strevend naar extase, met de beperkingen van zelfproductie: elk aspect van Deep Nyx is gemaakt met de handen – drums, dans, geluid.
MISSA MATER SOLA (letterlijk: ‘mis over de eenzame moeder; mis over alleen de moeder’) is een tweede theatrale mis van componist & theatermaker Timo Tembuyser. Na een eerste mis over de zondaar, staat in MISSA MATER SOLA de moederfiguur centraal, geflankeerd door een zeskoppig zonenkoor — zes jongen(s) op weg naar een volwassen stem. In de afwezigheid van de Vader, wordt de Godin na millennia aan vrouwenonderdrukking bij elkaar gezongen.
Het gewicht van een gedachte is een gezamenlijke oefening in luisteren, waarin de deelnemer zich in stilte tot de onuitgesproken gedachten van de ander verhoudt. Twee op de tien mensen krijgt te maken met een (klinische) depressie. Het project concretiseert deze cijfers: wat gebeurt er met het onderling contact als we vanuit deze cijfers naar elkaar kijken? Op Cement 2022 doen de makers publiekelijk vooronderzoek voor dit werk.
Een podcast over de toekomst van de podiumkunsten!
In maart wordt elke festivaldag een nieuwe aflevering gepresenteerd. Vanuit grote naïeve vragen gaan we in gesprek met inspirerende doeners. Makers die een radicaal andere praktijk kiezen, producenten die wendbaar blijven of publieksmedewerkers die een nieuwe verhouding tot publiek vormgeven. Hoe kan het niet later, maar nu al anders?
De Dag Dramaturgie is een jaarlijks terugkerend ontmoetingsprogramma voor dramaturgen dat zich richt op de vernieuwing van de dramaturgische praktijk. De afgelopen jaren werd er gesproken over waarden van dramaturgen, over de dramaturg van de toekomst en over stadsdramaturgie. In 2018 werd er tevens het startschot gegeven voor het Platform Dramaturgie. Ditmaal is het thema ‘Dramaturgiën voor het Theater van de Toekomst’ (werktitel).
Op 26 maart 2022 organiseert Ensemble Nieuwe Theaterwerkers (ENT) haar tweede TALK over inclusie en diversiteit op de theaterscholen. Deze tweede editie vindt plaats in samenwerking met Festival Cement.
Het programma bestaat uit een workshop en de talkshow Working Apart Together.
Eind 2021 nodigde Festival Cement beginnende theatermakers, choreografen, tekstschrijvers en scenografen uit om hun ideeën en plannen in te sturen en mee te dingen naar De Troffel 2022. Onze leescommissue selecteerde acht concepten. Op 21 maart pitchen de acht makers hun plannen voor een jury, die daarna de winnaar van De Troffel 2022 bekend zal maken.