Bart van de Woestijne
In order of disappearance, de denkoefening voor thuis
"Het decor van In order of disappearance was al bijna opgebouwd op de prachtige Citadel in Den Bosch, toen alles ineens toch anders liep. Voorlopig dus even geen houten hokjes om je in af te zonderen, maar we komen hopelijk gauw bij jullie terug."
Annemijn Rijk
Re:Born- Dansfilm en live lecture
Re:Born - een korte dansfilm over opstaan
Alsof het net uit de lucht ter aarde is gestort. We zien een wezen roerloos op de grond, onder het slijm en met net genoeg kracht om te ademen. De lange benen uitgestrekt, de knieën knokig. Het gezicht verborgen onder de armen, anoniem, alleen. Om te overleven ligt een ogenschijnlijk onmogelijke uitdaging in het vooruitzicht: Opstaan.
Menzo Kircz
Onduidelijke correspondenties - samen maken en bouwen
Onduidelijke Correspondenties is een theaterstuk dat op dit moment niet gespeeld kan worden.
Daarom is het nu een voorstel om gezamenlijk iets nieuws te maken, om te bouwen met wat we hebben. In de kast of onder het tapijt. Thuis. Uit nieuwsgierigheid naar de vele verschillende antwoorden die kunnen voortkomen uit dezelfde vraag. Het is een puzzel, waarvan niemand nog het plaatje weet. Een poging om toch samen te zijn, ook al zijn we niet bij elkaar. Kinderspel.
Yinka Kuitenbrouwer
Morgen werd alles anders
"Nu we allemaal thuis zitten, kan ik mijn volledige voorstelling Morgen werd alles anders niet met jullie delen, daar op Cement. Dat is raar. Maar ik ben heel blij dat een deel van mijn project toch tot bij jullie kan komen. De geluidscomposities die Wannes Deneer (oa Tuning People) maakte op basis van de gesprekken die ik voerde, staan voor Cement nu online.'
Rita Hoofwijk
A Way Of Seeing
Als alles gewoon was geweest, dan was Rita Hoofwijk tijdens Cement hard aan het werk geweest aan A Way of Seeing: een laboratorium van het ‘toeschouwerschap’. Over de invloed van het hoe (we kijken) op het wat (we zien).
In plaats daarvan probeerde ze nu zes dagen lang een andere way of seeing uit op deze niet-gewone situatie.
Elias De Bruyne
Het verhaal van de Takkentoktikker
Voorleestijd! Elias De Bruyne vertelt je het verhaal van de Takkentoktikker, en eenzaam figuurtje dat normaal ver weg in de bossen leeft. Door het kappen van wouden is hij alles plots kwijtgeraakt. Hij zwerft nu bang rond en verzamelt alles wat hij kan...
Evangelos Biskas & Mauricio van der Maesen
[ AI ] dancer
[ AI ] dancer is a dance-video installation investigating on the potential of training a computer programme to learn dance improvisation. Choreographer Evangelos Biskas and creative coder Mauricio van der Maesen combine their disciplines, both looking for connections between the mechanics of a dancer’s body and of artificial intelligence.
House of Nouws
Het Ja-lied en de lege cirkel
Iedereen met een hoofd draagt een ruimte bij zich die onmetelijk groot is. Handig, want hierdoor kunnen we ons dingen voorstellen. Maar het kan ook een last zijn, waar we verschrikkelijk moe van kunnen worden.
Neem dan de olifant: die heeft misschien een grotere kop, maar het is er wel lekker rustig.
Doe mee met de Goeroe, zing het Ja-lied en word meer als een olifant en doe mee aan de lege cirkel, een oefening voor alle kinderen (en volwassenen) die thuis zitten.
Jeroen Nissen
Tekeningen van voorstellingen die je niet gaat zien
Onze festivalillustrator Jeroen Nissen maakt elke dag een tekening van een voorstelling die je op deze dag niet gaat zien.
Speciaal voor Cement in Isolement stelt hij ze beschikbaar om te downloaden, te printen en aan je muur te hangen!
Silke Huysmans & Hannes Dereere
Pleasant Island: een reis naar het eilandje Nauru door verleden en heden
Nauru is een klein eiland in de Stille Zuidzee en het onderwerp van de voorstelling Pleasant Island van Silke Huysmans & Hannes Dereere. Na grootschalige mijnbouwactiviteiten bleef het eiland ecologisch en economisch verwoest achter.
Silke & Hannes nemen ons, aan de hand van een fotoreeks, mee op reis naar het eiland door verleden en heden.
Marijn Graven
Brief aan de toeschouwer - ode aan de verveling
Lieve Festival Cement (in Isolement) bezoeker,
Nog maar een paar dagen geleden wilde ik jullie overstelpen met inspiratiebronnen voor lichaam en geest, als eerste hulppakket in woelige tijden. Voornamelijk online bronnen. Inmiddels merk ik dat het aanbod groot is, veel wordt online gedeeld, online aangeraden en beschikbaar gesteld. Zo ook deze brief aan jullie.
Hélène Vrijdag & Timo Tembuyser
La Loba - Four Manifesto’s
(ENGLISH BELOW)
Hélène Vrijdag en Timo Tembuyser gaan vandaag niet in première met ‘La Loba’, een opera- en oerduet voor de herrijzenis van man en vrouw. Vanuit hun huis zijn ze nog steeds op zoek naar een nieuwe mythe. Vanaf vandaag zullen hier, de komende dagen, vier kleine manifesten verschijnen.
Kettingbrieven uit De Werfplaats
Ontmoeting zonder elkaar ooit tegen het lijf te zijn gelopen
De Werfplaats is een experimenteerruimte waarin een losse coalitie van makers, die elkaar nog niet kennen, uit verschillende disciplines samenkomen. In de vijfde editie van deze multidisciplinaire werkplaats ontvangen we dit jaar: Celine Daemen, Lucas Devroe, Renée Goethijn, Oona Libens en Salomé Mooij. Voor Festival Cement in Isolement hebben zij ervoor gekozen om elkaars praktijk door middel van kettingbrieven te bevragen
Zarah Bracht
Beste jij, in de isolatie met mij
Op 27 maart was het Wereldtheaterdag. Het was ook de dag dat Zarah Bracht, theatermaker bij Productiehuis Theater Rotterdam, bij ons in première zou gaan met haar voorstelling Being wrong and how to admit it.
Zarah schreef ter gelegenheid van deze vreemde theaterloze Wereldtheaterdag een stuk over ons leven in isolatie, chaos en orde. Een boodschap aan de wereld in het algemeen, en aan de theaterwereld in het bijzonder.
Het Pijpcollectief
De wereld heeft ons failliet verklaard
Hoe ga je om met moeilijke situaties, zoals die waarin we ons allemaal nu bevinden? Hoe voel je je goed en nuttig, ook als er geen werk is? Hoe handel je vanuit wat goed is voor een ander? Allemaal vragen die de afgelopen dagen door de hoofden van Het Pijpcollectief spookten. Daarom belden ze hun moeders voor advies. Voor hoopvolle, moederlijke tips van 'ervaringsexperts in thuiszitten'.
Dag Dramaturgie - Ira Brand
De veranderlijke positie van het publiek
We vroegen voor de Dag Dramaturgie aan een dramaturg, een maker en een programmeur ieder 10 statements over het hoe en het waarom van de veranderende rol van het publiek. Ze gaan in op nieuwe publieksbenaderingen en onderzoeken welke mogelijkheden en beperkingen ze bieden. Vandaag geven we het woord aan Ira Brand, schrijver, maker en performer. In de voorstelling Ways to Submit nodigt ze haar publiek op het podium uit om met haar in gevecht te gaan.
Dag Dramaturgie - Jolie Vreeburg
De veranderlijke positie van het publiek
We vroegen voor de Dag Dramaturgie aan een dramaturg, een maker en een programmeur ieder 10 statements over het hoe en het waarom van de veranderende rol van het publiek. Ze gaan in op nieuwe publieksbenaderingen en onderzoeken welke mogelijkheden en beperkingen ze bieden. Vandaag geven we het woord aan Jolie Vreeburg, programmator bij Theater Kikker in Utrecht.
Dag Dramaturgie - Elowise Vandenbroecke
De veranderlijke positie van het publiek
We vroegen voor de Dag Dramaturgie aan een dramaturg, een maker en een programmator ieder 10 statements over het hoe en het waarom van de veranderende rol van het publiek. Ze gaan in op nieuwe publieksbenaderingen en onderzoeken welke mogelijkheden en beperkingen ze bieden. Vandaag geven we het woord aan Elowise Vandenbroucke. Elowise werkte als dramaturge voor onder andere Heike Langersdorf, Rita Hoofwijk en Francesca Lazzeri.
Piet van Dycke
Acrobatieregistratie
Performers Cal Courtney en Samuel Rhyner zouden, in een choreografie van Piet Van Dycke, tijdens de opening van Cement al klauterend en klimmend elk hoekje van het Festivalhart in het Werkwarenhuis hebben verkend. Dat ging helaas niet door, maar gelukkig hebben we de (repetitie)beelden nog!
In je uppie naar het danscluppie
Door Club W Tramkade Pinkbox, Kool DJ Mace (Fremdtunes), MoOv (Lucas Devroe), Alienated/Kelly Vanneste en Tessel Schmidt
Op 28 maart sloten we Cement in Isolement af zoals we normaal ook het festival afsluiten: met een feestje. Alhoewel, wel Ietsje anders dan normaal: In je uppie naar het danscluppie!