

Het gekronkel in de liefde is de motor van de dansvoorstelling Alleen de grootste nabijheid. Acht jongeren proberen vat te krijgen op een oud boek: Die Wahlverwandtschaften van Goethe. Wat begint als een ietwat ongemakkelijke kennismaking, mondt uit in een kluwen van innige duetten.
Bildraum vertelt een beeldverhaal dat live en ter plekke wordt gemaakt. Je maakt een ‘promenade architecturale’ door ruimtes waarin zich ooit persoonlijke taferelen afspeelden. Het is als bladeren door een fotoalbum, dat zich in het heden ontvouwt.
In Dit gebeurt allemaal tegelijk zien we een parade aan situaties die ongeveer op hetzelfde moment plaats zouden kunnen vinden en die elkaar versterken, verzwakken of relativeren. Kun je betekenis genereren door gebeurtenissen naast of tegenover elkaar te plaatsen?
Eindeloos geboeid door wat echt is, onderzoekt de jonge danseres en choreografe Judith Clijsters (1986) het wezenlijke van het ik. Ze wil zich losmaken van alles wat haar van buitenaf invulling heeft gegeven. Er moet toch een moment geweest zijn waar alles nog onbenoemd was?
In de zweterige hitte van de Indiase jungle word je uitgenodigd aan een gedekte tafel. De metaforische dierenverhalen uit de Jungle Books zijn inspiratiebron voor de personages die om je heen dansen, bij je aanschuiven en je wegwijs maken in de harde wetten van de jungle.
Het is nacht. Een president en zijn vrouw zwijgen in hun ambtelijke keuken. In de oven bakt een appeltaart. Deze nacht is de wereld tot stilstand gekomen. Zij staan voor de onmogelijke keuze hun zoon te offeren, in ruil voor de levens van achtentwintig gegijzelde kinderen.
In Glimpses In Turbid Water cirkelen een man en een vrouw in een onbestemde ruimte om elkaar heen, tastend in het duister. Ze zijn zich bewust van elkaars aanwezigheid maar komen nooit echt tot contact. Een onzichtbare kracht trekt hun aandacht, bespeelt hen en houdt hen in de greep.
In They Might Be Giants neemt Steven Michel je mee naar een plek waar muziek en beeld onze verbeelding prikkelen en onze perceptie in de war brengen. Want wat gebeurt er ‘werkelijk’? Het resultaat daarvan is deze bijzondere solo op het snijvlak van dans en concert.
In deze performance onderzoekt Wild Vlees op fysieke wijze hoe je afstand kunt nemen van je eigen identiteit. Doel? Een universele staat van zijn omarmen. Met behulp van gips laten Tamar en Francesca de grenzen tussen mens en omgeving steeds verder vervagen.
Een hilarisch en tragikomisch relatiedrama over twee mensen die samen door willen maar niet weten hoe. Het is laat en ze zijn moe, maar slapen zal niet gaan. Uit het niets is hun toekomst samen op losse schroeven komen te staan, en voor de ochtend aanbreekt zullen ze moeten praten.
Het Start Up project geeft alumni van de Academy of Circus and Performance Art de kans een voorstelling te ontwikkelen. De jonge circusmakers worden ondersteund op het vlak van dramaturgie, onderzoek en creatie. De voorstellingen zijn geïnspireerd op werk en leven van Jheronimus Bosch.
Het festivalhart reikt deze keer tot in de sterrenhemel. Althans, wanneer je je mee laat voeren door het mooie diorama Der Grosse Gottlieb van Daniel Ernst. Je zet een virual reality bril op, beklimt een toren en kan de sterren bijna uit de lucht plukken. Een unieke ervaring.
Om meer inzicht te geven in de discipline circus en haar positie binnen de podiumkunsten en met elkaar te spreken over de artistiek inhoudelijke waarde van het werk, organiseren Festival Cement en Festival Circolo samen een gesprek met makers, dramaturgen, programmeurs en critici.
Zaterdag 26 maart overdag staat in het teken van dramaturgie. Festival Cement en Rijksuniversiteit Groningen slaan de handen ineen om op basis van uiteenlopende makerspraktijken mogelijke vormen van dramaturgie te duiden. Voor (aankomend) dramaturgen én voor makers.