Timo Tembuyser (1991) is van huis uit architect: hij behaalde in 2014 zijn masterdiploma Architectuur & Stadsontwerp van de Gentse Universiteit. In de vijfjarige studieperiode die daaraan voorafging, werkte hij niet zozeer aan daadwerkelijke civiele projecten, eerder aan theoretische ontwerpen — met name het bouwen van een conceptuele brug tussen architectuur, stedenbouw, sociologie en theater. Zo ontwikkelde zich een immer groeiende interesse in grootstedelijke processen en de manieren waarop wij, dolende mensen, wel of niet met elkaar omgaan in de huidige maatschappij.
Het verlangen dat theoretische onderzoek in de praktijk te brengen leidde hem naar Nederland: hij studeerde in 2019 dit af aan de performanceopleiding van de Toneelacademie van Maastricht en studeerde de afgelopen jaren ook aan het conservatorium van Rotterdam.
Als performer beweegt Timo zich graag van de ene naar de andere vorm in het fluïde muziektheaterlandschap: van koorconcert naar bewegingsvoorstelling, van tekstperformance tot geluidsinstallatie. De kern van zijn makerschap is een zoektocht naar verschillende vormen waarin muziek in een theatrale context komt te staan. In elke performance maakt hij een compositie die de hoofdelijke wereld tracht de verbinden met de fysieke: het concept met het woord, het woord met de klank, de klank met het lichaam, het lichaam met de ruimte — noem het muziektheaterarchitectuur. Elke performance wordt zo een nieuwe oefening in ‘waarheid’ en tracht een antwoord te vinden op de vraag hoe mens te zijn en hoe contact te maken met de ander.
Timo won in 2018 samen met Naomi Steijger de NTR Podcastprijs voor hun podcast 88 woningraten.
Voor Festival Cement 2019 maakte Timo de Cement Productie MEMENTUM, een coproductie met VIA ZUID, Talentontwikkeling in de Podiumkunsten, Limburg, in 2021 maakte Hélène Vrijdag en Timo de Cement Productie La Loba, en in 2022 maakt hij de Cement Productie Missa Mater Sola. In juni 2022 werd Timo genomineerd voor de BNG Bank Theater prijs.