Radicale Gezelligheid
foto Elodie Vreeburg
Keer terug naar overzicht
Muziektheater / Nederlands gesproken

31-05 t/m 01-06

Radicale Gezelligheid

De berg, de hoop, de zooi

Lisanne en Lotte Lola hebben allebei een chronische ziekte: de één heeft onzichtbare pijn, de ander een huidziekte. Als twee jonge vrouwen, die medisch gezien waarschijnlijk nooit genezen verklaard zullen worden, gaan zij op zoek naar een bredere definitie van het woord ‘genezing’. Los van ziekenhuizen, behandelingen en medicatie.

Hun zoektocht begon met een moderne bedevaart: een groepsreis naar Polen. Een week lang onderwierpen Lisanne en Lotte Lola zich aan ademhalingsoefeningen en extreme kou. Zij zochten de grenzen en mogelijkheden van hun lichamen, en beklommen als apotheose een besneeuwde berg - in bikini.

Na deze reis zetten Lisanne en Lotte Lola hun zoektocht thuis voort. Ze interviewden andere mensen met een chronische ziekte. Zij vroegen hen: Wat betekent genezing, als je weet dat je nooit meer beter wordt?

De berg, de hoop, de zooi is een reisverslag, invoelbaar gemaakt door elektronische muziek en sneeuwmachines. 

Lisanne en Lotte Lola staan op de vloer met muzikant Marnix Vinkenborg en maken ook ruimte voor de ervaringen van het publiek. Samen zoeken zij een zachtere wereld die voor iedereen, ziek of niet ziek, beter te dragen is.

Radicale Gezelligheid opereert vanuit de missie dat het pas écht gezellig kan worden, als je ook zwaarte toelaat. Deze filosofie resulteerde eerder in twee theaterproducties: De wereld heeft ons failliet verklaard (2021) en Misschien een laatste maal (2022), beide te zien op Festival Cement.
Bekijk credits

Creatie & uitvoering: Lisanne van Aert & Lotte Lola Vermeer
Compositie & uitvoering: Marnix Vinkenborg
Regie: Annelies van Wieringen
Kostuum: Leila El Alaoui
Decor: Pleun Verhees
Lichtontwerp: Neal Groot
Zakelijk leiding: Floor Cremers
Grafisch ontwerp: Wytze Hoogslag
Scenefotografie: Elodie vreeburg
Een productie van Radicale Gezelligheid in coproductie met Festival Cement