Performance / Cement Productie / Language no Problem
Milou van Duijnhoven
Monumental Metamorphosis
Voor Monumental Metamorphosis heeft performer Milou van Duijnhoven zich gewijd aan het bestuderen van de Japanse schermkunst. Een vrouw met een zwaard smijt haar lichaam in de strijd om de grenzen af te tasten van alles wat ze wel en niet kan belichamen. De gedaante van een samurai beweegt haar om alle conventies rond haar eigen lichaam los te laten. Vanuit het kundige Katori Shinto Ryu, een van de oudste nog bestaande Japanse krijgskunsten, gaat zij een monumentale training aan in de evolutie van haar eigen fysieke verschijning. Monumental Metamorphosis gaat over de durf van de mens om zichzelf te herscheppen. Over compromisloos loslaten en de echoënde hoop op altijd voortbewegende transformatie.
Milou studeerde in 2015 af aan de performance-opleiding, Toneelacademie Maastricht. Aansluitend studeerde zij twee jaar choreografie aan de School voor Nieuwe Dansontwikkeling, Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam. Milou maakt deel uit van het performance collectief La Isla Bonita, waarmee zij Het Debuut won op het International Theatreschool Festival in 2015. Milou won datzelfde jaar ook de prijs voor Beste Acteur op het ITS Festival. Sindsdien maakten zij voorstellingen voor o.a. theaterfestival de Parade, Over het IJ-festival en als vast collectief bij Frascati Producties.
Als eigen werk maakte Milou eerder de solo Phoenix waarmee zij o.a. speelde op het Future Fashion Festival in Chengdu, China. Haar daaropvolgende trio Pope speelde o.a. op het 3 x dance-festival in Frascati, Amsterdam. Vorig jaar maakte zij daar bij onderzoeksplatform Fraslab de voorstudie voor Monumental Metamorphosis, getiteld Horns. Als speler werkte zij met o.a. de regisseurs Eva Line de Boer, Nastaran Razawi Khorasani en Marcus Azzini.
Milou maakte in de zomer van 2017 deel uit van Werfplaats #2, de multidisciplinaire vrijplaats van Festival Cement.
Monumental Metamorphosis van Milou van Duijnhoven is een Cement Productie.