Marjolein van der Meer
Grimm
The basic foundation of the fairy tale derives from the paradox that the miraculous is not miraculous in the fairy tale; rather it is natural, self-evident, a matter of course.
De stiefzussen van Assepoester die hun tenen afhakken zodat ze beter in het glazen muiltje passen: dat is de sinistere achtergrond van het sprookje zoals dat ooit door de gebroeders Grimm werd opgetekend. Zo zijn er talloze voorbeelden van sprookjes die in de oerversie spannender, ruwer en vreemder zijn dan we ze kennen. Mooie prinsessen en pratende kikkers, maar ook rondvliegende lichaamsdelen, letterkundige kronkels en buitensporige jaloezie. Marjolein van der Meer en Raymond Deirkauf bewerkten de vertellingen in hun meest oorspronkelijke versie tot een spel van taal en transformatie, op electronische muziek. Een voorstelling tussen concert en vertelling.
Marjolein studeerde woordkunst aan het Koninklijk Conservatorium van AP Hogeschool Antwerpen. Haar werk bevindt zich op het snijvlak van muziek en theater. Door zang en de klank van taal te gebruiken, krijgt het vaak een dromerig karakter. Raymond Deirkauf is kunstenaar en gefascineerd door elektrotechniek. In zijn muziek plaatst hij speelse, dromerige beats op een donkere achtergrond. Voor deze voorstelling legde hij een archief aan van authentieke geluiden uit de experimentele scene van de jaren '20, '70 en '80, die hij mixt met hedendaagse elektronica.
Het werk van Marjolein en Raymond is donker en melancholisch, maar er zit ook een zekere speelsheid in. Klank en vertelling scheppen samen een wereld om in te verdwijnen. Beluister vast de muziek van I, poor romantic, de band van Marjolein en Raymond via Soundcloud.
Regie: Marjolein van der Meer, dramaturgie: Czeslaw de Wijs, beeld: Marjolein van der Meer, Czeslaw de Wijs, spel: Marjolein van der Meer, Raymond Deirkauf, muziek: I, poor romantic, tekening: Lilias Buchanan. Geproduceerd voor Welcome To Our Guesthouse, door Productiehuis Theater Rotterdam.