De Tafelrede
Aan tafel met Lisah Baert / Eva Schmetz
Op een licht verteerbare manier meer te weten komen over de wereld achter de voorstelling? Elke avond (m.u.v. vr 16 en ma 19 maart) kun je met je Bordje Cement aanschuiven bij de Tafelrede. Met Lisah Baert of Eva Schmetz als gastvrouw luister je naar een spreker die een betoog, ode of voorstel doet als aanvulling op een voorstelling van die avond. Genoeg voer voor een gesprek!
Zeker zijn van een plek aan tafel? Bestel dan vast je gratis ticket via deze pagina of aan de kassa. De Tafelrede vindt plaats in de kas naast ons festivalhart in de Verkadefabriek. Vergeet niet om ook een Bordje Cement aan te schaffen.
Overzicht van onze gasten en gespreksonderwerpen:
- Zaterdag 17 maart: onze festivalgast Joke van Leeuwen schuift deze eerste Tafelrede aan om te praten over het thema 'kijken' gekoppeld aan de voorstelling Fase van Michiel Deprez en Pieter Visser
- Zondag 18 maart: als pastoraal werker gaat Yuri Saris naar aanleiding van de voorstelling Narziss | Hildegard | Goldmund van Marijn Graven graag in gesprek over 'het wereldse en spirituele pad'. Meer inhoudelijke info, zie hieronder.
- Dinsdag 20 maart: Don't we deserve grand human objects that give us meaning? vragen Robbert&Frank Frank&Robbert zich af. We gaan over hun werk in gesprek met festivalgast en tevens scenograaf/kunstenaar Jozef Wouters.
- Woensdag 21 maart: tijdens deze rede met Petra van der Heiden, psycholoog en relatietherapeut, zoomen we in op 'knellende familiebanden' gekoppeld aan de bittere familiekomedie Zoetstof van De Vlieg.
- Donderdag 22 maart: dramaturg Jasper Delbecke schuift aan om te praten over human interest naar aanleiding van Mining Stories van Silke Huysmans & Hannes Dereere. Meer inhoudelijke info, zie hieronder.
- Vrijdag 23 maart: tijdens deze Tafelrede blikken we terug op Voor we mensen werden van Bart van de Woestijne met Evanne Nowak en bespreken we wat ons dierbeeld over ons mensbeeld zegt.
- Zaterdag 24 maart: tijdens de laatste Tafelrede vertelt Tomas Serrien (schrijver van Klank, een filosofie van de muzikale ervaring) over 'emoties en muziek' naar aanleiding van ZOG van Karlijn Hamer. Meer inhoudelijke info, zie hieronder.
Inhoudelijke info
18 maart – Yuri Saris over het wereldse en spirituele pad
Is religie een rudimentair overblijfsel van een onredelijke tijd en cultuur waarin mythes tot waarheid werden? Is wetenschap een waardige maar eenzijdige wijze om het mysterie van het leven te onderzoeken? Geloof en rede als de sparringpartners van ons hoofd en ons hart. Op een bijzondere wijze zien we dit weerspiegeld en verweeft in de levens van Narziss | Hildegard | Goldmund.
Yuri Saris (1975) is in 2006 afgestudeerd in Theologie aan de Katholieke Theologische Universiteit (KTU) te Utrecht. In zijn afstudeerthesis onderzocht hij overeenkomsten en verschillen tussen visies op engelen in de christelijke theologie en New Age. Ter afwisseling en verdieping heeft hij een jaar Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) gestudeerd.
Sinds juli 2014 is hij werkzaam in parochie ‘Licht van Christus’ te Utrecht. Hiervoor was hij werkzaam als pastoraal werker in parochie ‘Z. Titus Brandsma’ (Veenendaal, Ede, Wageningen, Oosterbeek en omstreken) en studentenpastor aan de Universiteit van Wageningen (WUR).
Binnen zijn parochiële werkzaamheden draagt hij in bijzonder de verantwoordelijkheid voor catechese, oftewel de geloofsvorming, van kleuters tot senioren en van randkerkelijke geïnteresseerden tot doorgewinterde kerkgangers. Daarnaast maakt hij deel uit van de Roepingenraad en de Vormselwerkgroep van aartsbisdom Utrecht.
21 maart - Petra van der Heiden over 'knellende familiebanden'
Petra van der Heiden (1967) werkt op haar eigen praktijk als psycholoog en relatietherapeut. Eén van haar specialiteiten is het werken met systeemdynamieken. Elk mensenleven speelt zich af in meerdere ‘systemen’. Het eerste en belangrijkste systeem waar je mee te maken krijgt is je familie. Later maak je ook onderdeel uit van andere systemen, zoals je school, een hechte vriendenclub en later het bedrijf waar je werkt. Elk systeem heeft een eigen sfeer, een eigen cultuur. Daarnaast zijn er universele wetmatigheden, die in elk systeem opgeld doen.
Familiesystemen houden ons bij elkaar en zorgen dat we een gevoel van 'erbij horen' hebben. Ze kunnen ook beknellend zijn en onze vrijheid of ons zelfvertrouwen in de weg staan. Zo kunnen we psychische klachten of symptomen ontwikkelen die hun wortels hebben in bewuste én onbewuste systeemdynamieken. Voorbeelden hiervan zijn moeite om relaties aan te gaan, geneigd zijn tot jaloezie, burn-out verschijnselen, geen keuzes kunnen maken, onsuccesvol blijven, enzovoort.
Een familieopstelling is een methode om de systemische achtergrond van vragen en klachten helder te krijgen en tot een oplossingsrichting te komen.
Petra verzorgt maandelijks ééndaagsen waarin zij dergelijke familieopstellingen faciliteert. www.familieopstellingen.petravanderheiden.nl
22 maart – Jasper Delbecke over 'het documentaire'
Al sinds de historische avant-garde van de 20ste eeuw maakt 'het documentaire' een wezenlijk deel uit van de kunsten. Anno 2018 blijft 'het documentaire' opduiken, ook binnen de podiumkunsten. Wat maakt 'het documentaire' vandaag zo interessant? Waarin verschilt 'het documentaire' van 'de documentaire'? En welke belofte houdt 'het documentaire' in? Een tafelrede die een zoektocht wordt naar de actualiteit van 'het documentaire'. Een tafelrede waar de 16de eeuwse filosoof Michel de Montaigne en theatermakers Hannes Dereere & Silke Huysmans mee de voeten onder tafel schuiven.
Jasper Delbecke (1988) is theaterwetenschapper, dramaturg en onderzoeker. Tot en met Juli 2017 was hij als dramaturg aan de slag bij workspacebrussels. Momenteel beoefent hij zijn dramaturgische praktijk onder de vleugels van productiehuis SoAP. Sinds 2015 is Delbecke als onderzoeker verbonden aan S:PAM (Studies in Performing Arts & Media, Universiteit Gent) en publiceerde o.a. in Testimony, Documenta en Performance Research. Momenteel sleutelt hij aan een proefschrift waarin hij de vorm van het essay als kader gebruikt om hedendaagse documentaire praktijken te bestuderen.
24 maart – Tomas Serrien over emoties en muziek
Muziek en emoties, het lijkt een evident verband. We huilen, roepen, dansen, lachen of headbangen op muziek terwijl we woede, melancholie, blijdschap of verdriet de vrije loop laten. Muziek spreekt de emotionele kant van mensen sterk aan. Maar op welke manier beleven we emoties in klanken? Kan muziek zelf emotioneel klinken? Tomas Serrien brengt helderheid.
Tomas Serrien (1992) probeert te leven in verwondering, met filosofie en kunst als leidraad. In 2015 won hij de Geert Grote Pen, een scriptieprijs die wordt toegekend aan de beste Nederlandstalige masterproef in de wijsbegeerte. Zijn eindwerk vormde de inspiratie voor zijn debuutboek Klank, dat uitkwam bij uitgeverij Houtekiet in december 2017. Met de oprichting van de onafhankelijke website Mirari (mirariproject.com) ontwikkelde hij een online platform voor vrije dialoog. Tomas Serrien geeft daarnaast regelmatig lezingen over filosofische thema’s. Meer informatie op www.tomasserrien.com