1314

Mister Motley Magazine sprak met Bram van Helden

Thomas van Huut spreekt Bram van Helden over zijn voorstelling Bram vindt ruimte waarin een Japanse kamer zichzelf schijnbaar uitvouwt. Het decor, dat normaal gesproken in dienst staat van de theatervoorstelling, krijgt hier de hoofdrol.

‘We’re only tourists in this life,
only tourists, but the view is nice.’

–        David Byrne (‘Everybody’s coming to my house’)

Kijk eens om je heen. Wat zie je? Een tafel, stoelen, een vaas, een koffiekopje. Misschien heel iets anders. Dingen, in ieder geval. Dingen, ze zijn er altijd maar. Geven we ze voldoende aandacht? Kijken we genoeg? Staan we stil bij hun schoonheid, hun karakter – het geduld waarmee ze altijd klaar staan voor ons? Zien we hun wonderlijkheid?

“Neem die deur daar,” zegt kunstenaar Bram van Helden plots. Hij wijst naar een openstaande deur in de gang. “Die hangt volkomen tevreden in de sponning.” Een scherp hoekje zonlicht valt onderop het grijze hout. Het ziet er mooi uit. Nu Bram het aanwijst zie ik het inderdaad: die deur is tevreden. Kalm. Afwachtend. Niets aan de hand. Altijd paraat, voor als er misschien iemand doorheen wil.

Het is begin december 2021. Bram van Helden (1988) en ik zitten aan een lange tafel in de hal van Pand 18, een oud schoolgebouw in Den Bosch dat in gebruik is als theaterruimte. Uit de theaterzaal een verdieping lager komt het geluid van zagen, boren, schuren. Er wordt hard gewerkt, vandaag door decorontwerper Danielle van der Kooij. Pand 18 is de uitvalsbasis van waaruit Bram met een groep van zo’n zeven collega’s werkt aan zijn voorstelling Bram vindt ruimte, die te zien zal zijn tijdens Festival Cement in maart 2022.

 

Lees het hele interview hier