Anna van der Kruis
Wat deed je op Cement en wanneer?
In 2007 ben ik tien maanden in residentie bij Productiehuis Brabant in Den Bosch. Samen met Huis van Bourgondië in Maastricht zijn zij verantwoordelijk voor Festival Cement. In het programmaboekje staat: ‘Proeflokaal tekst. Cement gaat diep!’ Ik ben al vier jaar afgestudeerd, Caspar van de Putte zit nog op school, in Maastricht. Als makers van de twee huizen delen we het proeflokaal.
Een van mijn acteurs is Arjan Duine. Ik heb hem zien spelen in Are you ready, are you ready for love? Van Piet Arfuille. Ik kijk tegen hem op. Alles is tot in de puntjes voorbereid, geënsceneerd. Ik heb een tekstuitgave gemaakt met mijn vader, de mooiste die ik ooit heb gezien heb, professioneel vormgegeven en gedrukt. Ik herinner me dat ik niet slaap. In de nacht verwerk ik de dag.
Op het slotfeest in de Timmerfabriek vraagt Arjan: “Dus nu ga je de tekst herschrijven?” Ik begrijp het niet. We hebben de tekst net drie keer gepresenteerd. Hij is af. Als dat niet zo voelt voor een van de acteurs heb ik misschien toch iets gemist?
In 2008 ben ik in Den Bosch onderdeel van Achteraf wel leuk, een filmproject van Ruut van der Beele. `Leen Braspenning wint met Discopigs (mijn lievelingsstuk, van mijn lievelingstoneelschrijver) de Dioraphte Stimuleringsprijs.
In 2009 vindt het festival opnieuw in Maastricht plaats. In januari reizen alle makers al af om geportretteerd te worden door Joep Lennarts. We kijken met zijn allen televisie: president Obama wordt de eerste zwarte president van de VS.
Ik neem opnieuw deel aan proeflokaal tekst. Dit keer met vijf acteurs, waaronder de nog niet afgestudeerde Vincent van der Valk. De tekst is nog in ontwikkeling: ik wil het proeflokaal deze keer gebruiken zoals het bedoeld is: als proeftuin. Op basis hiervan ga ik herschrijven. Ik beweeg me door de stad aan de hand van het programma: Zo is mijn hand een pistool van Jeff van Gestel maakt indruk, in een steenkoude oude brouwerij. Arno Schuitemaker wint de Dioraphte. Speciaal daarom speelt hij een extra voorstelling – ik kan er nog net bij.
Vanaf 2010 kunnen makers pitchen voor de Dioraphte, in 2011 durf ik dat. Mijn voorstelling Toen we nog deden alsof de snelweg een rivier was, die ik maakte met actrice Eva Schram (ook opgeduikeld bij Piet Arfuille) is in 2010 op theaterfestival Boulevard in première gegaan en gaat op Cement in reprise. David van Reybrouck is de centrale festivalgast. In de Timmerfabriek bespreekt hij in klein gezelschap wat hij op het festival heeft gezien. Het zijn inhoudelijke en intieme gesprekken. Ik ben vereerd dat hij ook bij mijn voorstelling aanwezig was.
Fotograaf Joep Lennarts bezoekt mijn voorstelling voor de tweede keer, nu zonder camera. Dat doet hij normaal nooit, zegt hij. Mijn lief is ondertussen begonnen als pr-man voor Productiehuis Brabant en draait plaatjes. Joep zegt erover dat het is “alsof zijn eigen platenkast is omgevallen”. Een paar dagen later bereikt ons, nog op het festival, het nieuws dat hij vermist is. Het zal nog maanden duren voor vrienden en familie hem vinden. Mijn pitch is een pitch over rouw, het jaar daarvoor is mijn vader overleden. Mijn grootste fan en grootste criticus. Ik win.
In 2012 is mijn plek op het festival verzekerd. Samen met Eva Schram maak ik een teaser voor onze Diorpahte voorstelling. In het oude mortuarium in het GZG in Den Bosch. We werken met decorontwerper Michiel van Cauwelaert en een levende kat (de eerste podiumervaring van Abatutu). Een voorstelling van een schrijver, zonder tekst. Het is gekkenwerk, maar we doen het. Choreograaf Jan Martens is erbij en komt na afloop naar me toe: “Anna, wat doe je met me,” zegt hij. Ik ben ook onder de indruk van zijn werk: Sweat baby, sweat.
Want dat is wat Cement als jonge maker toch vooral voor me is: een plek om mijn generatiegenoten te ontmoeten. Om mezelf in tranen in een donkere zaal terug te vinden. Om op vreemde plekken in vreemde steden ongemakkelijke gesprekken te voeren die mijn werk beter maken. Om te proosten met Duvel (Hulde, Pietjan Dusee) en te dansen (met Viktorien Verhulst, Suzanne Huijs en Heleen Volman).
Wat doe je vandaag?
Ik schrijf proza. Mijn debuutroman 821 mensen die er ook toe doen verscheen in 2022 en werd geslecteerd voor de shortlist van de Bronzen Uil. Daarnaast schrijf ik portretten in de GGZ en werk ik voor Domein voor Kunstkritiek (in 2021-2022 in het context programma van Festival Cement met Bart van de Woestijne en Bram van Helden).
Is je werk binnenkort ergens te zien?
Ik neem in januari mijn debuutroman als audioboek op – dit is wellicht te luisteren rond festival Cement 2024. En ik teken hopelijk dit jaar een contract voor boek nummer twee. Meer weten? Kijk dan op www.echtanna.nl
Foto Anna - door Renate Beense