1343

FESTIVAL 2022

Elk jaar in maart lanceert Festival Cement een negendaags bombardement van spannende voorstellingen. Op allerlei plekken in ’s-Hertogenbosch richten publiek en profs hun blik op een nieuwe generatie podiumkunstenaars. Je ontdekt jonge makers, hun thematieken en nieuwe vormen en krijgt alternatieve voorstellen voor de toekomst. Daarnaast is er volop ruimte voor publiek, makers en professionals om elkaar te ontmoeten, in gesprek te gaan en zich te verdiepen in het uitgebreide contextprogramma.

In 2022 heeft Festival Cement het festival in drie delen gesplitst.

In het najaar van 2022 presenteerden we in samenwerking met de Verkadefabriek in 's-Hertogenbosch twee voorstellingen onder de noemer Afzender Cement @ Verkade.

Van 4 t/m 14 augustus zoeken we de  samenwerking met Theaterfestival Boulevard op, om zo naast maart nog meer makers uit de originele selectie voor Festival Cement 2022 te presenteren.

Van 21 tot en met 26 maart 2022 organiseerden we Festival Cement: Het Fundament, waarin we het werk van negen makers presenteerden. 

Programma Cement 2022

Recensies Cement Producties - maart 2022

Recensies Cement Producties - maart 2022

Knippen, schuiven en plakken om het brein te triggeren - Theaterkrant over Ira Brand

"In Like the party has been cancelled neemt Ira Brand de collagetechniek als uitgangspunt. Het fragmentarische en samengestelde werk dat zo ontstaat laat de kijker vrij associëren. Daarbij zet Brand haar lichaam en de ruimte in om een paar prikkelende vraagtekens te plaatsen bij de kaders van het verhalen vertellen." Theaterkrant kwam een kijkje nemen bij Ira Brand en schreef deze fijne recensie.
Recensies Cement Producties - maart 2022

Theater als ruimte - Theaterkrant over Bram van Helden

"Met een handvol juiste attributen, het juiste licht en geluid, en de geconcentreerde focus van de makers op de vloer en de kijkers daar tegenover geloven we in dit huis." Theaterkrant schreef over Bram vindt Ruimte van Bram van Helden.
Recensies Cement Producties - maart 2022

A-capella theaterconcert over het terug claimen van je stem - Theaterkrant over King Sisters

"Rebuilding a Voice is een spannend voorstel voor het opeisen van je stem, voor het actief onderzoeken hoe die stem klinkt, in al zijn schoon- en lelijkheid, voor losbreken uit de groep en erop vertrouwen dat je later of ergens anders wel weer eens samenvalt met de ander." Theaterkrant over Rebuilding a Voice van Kings Sisters.
Recensies Cement Producties - maart 2022

Experimenteren met de poëzie van een AI-algoritme

"Langeraks arena is een welkome, frisse vorm in een landschap met veel theatervoorstellingen die tot in de puntjes worden uitgedacht en geconstrueerd." Lars Brinkman kwam namens Theaterkrant kijken bij Op een gegeven moment Cor Langerak en schreef deze mooie recensie.

Achtergronden

K.U.S. – Een essay in ontmoetingen
Verdieping
di 07 juni 2022

K.U.S. – Een essay in ontmoetingen

"Als je theatermakers vraagt wat het woord theater voor hen betekent, komt één antwoord opvallend vaak terug: een ontmoeting. In K.U.S. – een verzoeningsritueel, het werk dat Iris Carta en Marijn Graven maakten voor Festival Cement, is de ontmoeting niet zomaar een bijproduct, maar de essentie. Daarom een beschouwing gestuurd door ontmoetingen, beginnend met die tussen de twee makers. " Door Elise van Dam, geschreven tijdens Festival Cement - Het Fundament in maart 2022
Dat was Werfplaats #7
Verdieping
di 07 juni 2022

Dat was Werfplaats #7

Van 23 t/m 27 mei gingen vijf makers aan de slag bij onze Werfplaats #7. Janneke Jansen, Lucas deVroe, Farbod Fathinejadfard, Wessel Verrijt en Kinga Jaczewska kenden elkaar nog niet, maar namen deel aan deze experimenteerruimte, waarin we jaarlijkse een losse coalitie van makers uit verschillende disciplines samenbrengen. Ze werkten samen aan een werkstuk of interventie, waarbij elke dag één van de makers centraal stond. Deelnemer Janneke Jansen schreef het volgende stuk over haar deelname.
Blijf nederig, durf grijs te zijn
Verdieping
vr 25 maart 2022

Blijf nederig, durf grijs te zijn

De Reflector is een traject van Festival Cement en Domein voor Kunstkritiek dat startte januari 2021 en door loopt tot voorjaar 2022. Samen zoeken zij naar een duurzame manier van kunstbeschouwing, naar een nieuwe koppeling tussen maker en criticus. De twee deelnemende Cement-makers zijn Bram van Helden en Bart van de Woestijne. De twee critici zijn Thomas van Huut en Alix de Massiac, die beiden schrijven voor zowel online als papieren media als NRC, De Groene Amsterdammer en Mister Motley, over film, theater en beeldende kunst. Anna van der Kruis volgde het traject en schreef er een recap over.
De Reflector
Verdieping
di 01 maart 2022

De Reflector

De Reflector is een traject van Festival Cement en Domein voor Kunstkritiek dat startte januari 2021 en door loopt tot voorjaar 2022. Samen zoeken zij naar een duurzame manier van kunstbeschouwing, naar een nieuwe koppeling tussen maker en criticus.

Zien hoe het festival er andere jaren uitzag?

Terug naar het archief