Cement in Isolement boekentips

Cement in Isolement boekentips

Door Zarah Bracht, Het Pijpcollectief, Leonie Clement & Francesca Lazzeri

Komen de muren op je af en kun je wel wat inspirerende boekentips gebruiken? In samenwerking met Babel Den Bosch vroegen wij de makers van Cement 2020 naar boeken waaruit zij inspiratie putten.

ZARAH BRACHT KIEST ADULTS IN THE ROOM VAN YANNIS VAROUFAKIS

Met veel verve voerde Yanis Varouvakis als minister van Financiën van Griekenland in 2015 onderhandelingen met de EU toppolitici en -economen. Met evenveel verve schreef hij in een snelkookpan deze memoires over precies dit halve jaar: zijn korte maar krachtige politieke carrière. Het leest als een Griekse tragedie met een goede les hedendaagse economie erbij. Ik kan dit boek iedereen aanbevelen die benieuwd is naar andere perspectieven, geïnteresseerd is in alternatieve economische ideeën of simpelweg iets wil snappen van de wereld waarin we leven. De manier waarop blootgelegd wordt dat ook de mensen aan onze politieke top zich blijkbaar machteloos voelen tegenover “het systeem” heeft op mij een blijvende indruk gehad en was wezenlijke inspiratie voor mijn voorstelling Being wrong and how to admit it

ZARAH BRACHT KIEST MACHT EN VERBEELDING VAN FEMKE HALSEMA 

Een mooi geschreven pleidooi voor fantasie als drijvende kracht achter politiek en civilisatie. Femke Halsema beschrijft in haar essay het belang van utopisch denken door de geschiedenis maar ook in hedendaagse bewegingen. Zonder te durven dromen over een alternatieve wereld (en juist nog niet te weten hoe die er concreet uitziet) missen we de tools om ons systeem te bevragen en aan te passen. Voor we het weten accepteren we het als alternatiefloos status quo “die nou eenmaal zo is”. Het is een boekje dat je met iedereen wilt delen.

ZARAH BRACHT KIEST JE HEBT HET NIET VAN MIJ, MAAR… VAN JORIS LUYENDIJK 

Dit verslagje is alweer wat ouder, maar zeer verhelderend over de alledaagse gang van zaken aan het Binnenhof. Joris Luyendijk mocht een maand lang van binnenuit observeren en meemaken hoe de dynamiek tussen politici, lobbyisten, voorlichters en journalisten werkt en wie waar met wie en op welke manier politiek maakt. Het is vermakelijk geschreven en leest zo weg, het was een belangrijke inspiratiebron voor mijn schrijfproces van Being wrong and how to admit it.

HET PIJPCOLLECTIEF KIEST HET COMMUNISTISCH MANIFEST VAN KARL MARX

In De wereld heeft ons failliet verklaard staan we samen met hun werkloze moeders op de vloer. Een van onze moeders is groot fan van Karl Marx, ondanks dat ze nog nooit iets van hem heeft gelezen. "Proletariërs aller landen, verenigt u!", schrijft hij in zijn Communistisch Manifest. Het Pijpcollectief staat voor radicale gezelligheid, en we denken dat we veel van Marx kunnen leren!

LEONIE CLEMENT KIEST LIEFDE, ALS DAT HET IS VAN MARIJKE SCHERMER

Toneelschrijver en regisseur is romanschrijver geworden. Mooi precies over menselijk gedrag. Ik denk haar regisseurs oog dat registreert nog terug te lezen in haar werk.

LEONIE CLEMENT KIEST GESPREKKEN MET VRIENDEN VAN SALLY ROONEY

Gesprekken met vrienden van Sally Rooney ( beste jonge schrijver/debuut van het afgelopen jaar. Treft feilloos een generatie en tijdsgeest.)

LEONIE CLEMENT KIEST MISSCHIEN WISTEN ZIJ ALLES VAN TOON TELLEGEN

De kleine filosofisch getinte dierenverhaaltjes zijn om altijd je hele leven lang opnieuw en opnieuw te lezen. Om te glimlachen en als troost. Voor veel theatermakers een inspiratiebron

LEONIE CLEMENT KIEST DE BERG VAN CARMEN CHICA EN MAUEL MARSOL

Prentenboek over de kracht van verbeelding en het wonder van de natuur

LEONIE CLEMENT KIEST EEN HALVE HOND HEEL DENKEN VAN JOKE VAN LEEUWEN

Een boek over kijken

FRANCESCA LAZZERI KIEST DE VERMOEIDE SAMENLEVING VAN BYUNG-CHUL HAN

In De transparante samenleving wordt transparantie beschouwd als een term die het publieke discours over corruptie en vrijheid van informatie domineert. Iedereen kan over alles informatie krijgen en uitwisselen. Alles - en iedereen - is transparant geworden: onthuld of ontmaskerd door de apparaten die een 'collectieve controle' uitoefenen op de post-kapitalistische wereld. Toch mist een transparante samenleving iets fundamenteels: de ruimte voor mysterie, schaduw, nuancering; een plek voor ‘het negatieve’, voor wat aan het ‘licht' ontsnapt.
Achter de ogenschijnlijke toegankelijkheid van kennis gaat het verdwijnen van privacy en de ineenstorting van vertrouwen schuil. Een maatschappij zonder geheimen, die alles compulsief tentoonstelt, maakt uiteindelijk alles en iedereen homogeen, vlak en tweedimensionaal. Transparantie als een vals ideaal, dat ten koste gaat van onderling vertrouwen en persoonlijke vrijheid.
Het boek is onder anderen inspiratie geweest voor my shadow used to have a density.

Andere boeken:
Misschien wisten zij alles (Toon Tellegen)
Stil de tijd (Joke Hermsen)
Stilte in tijden van lawaai (Erling Kagge)
Niets (Maaike Helmer)
De antwoorden op de grote vragen (Stephen Hawking)
Wat onze dromen ons vertellen (Alice Robb)
We moeten allemaal feministen zijn (Adichie)
Ontregeld (Charlotte Wood)
Echte vrouwen krijgen een kind (Liesbeth Smit)

Stilte
Fokking druk (Thijs Launspach)
De dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt (Haemin Sunim)
Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt (Douwe Draaisma)

Ontregeling
Ja-maar, wat als alles lukt (Berthold Gunster)
omdenken is stom (Bertold Gunster)

Werk
De toekomst van werk (Laszlo Rock)
Getting things done (David Allen)
Een werkweek van 4 uur (Timothy Ferris)
Grip (Rick Pastoor)
De zin van het leven (Fokke Obbema)

Vrouwbeelden
Onzichtbare vrouwen (Caroline Perez)
Mannen komen van mars, vrouwen van Venus (John Gray)