Bart van de Woestijne is schrijver, theatermaker en filmmaker en werkt onder de naam Werkplaats van de Woestijne. Voor Festival Cement 2019 maakte Bart de Cement Productie Kind komt kamer binnen,in 2020 de Cement Coproductie In order of disappearance en in 2021 Oxygen Debt.
Bart poogt in zijn werk samen met het publiek grip te krijgen op levensgrote onderwerpen. Hij geeft vorm aan een denkruimte waarin hij het publiek verleidt gezamenlijk met één gedachte bezig te zijn. Hij snijdt hierbij thema’s aan waar we van nature van wegdenken; de dood en diens ongrijpbaarheid is een belangrijk terugkerend onderwerp. Hij schuwt daarbij de confrontatie en het ongemak niet. Zijn voorstellingen bewegen zich in het gebied tussen beeld en verbeelding, altijd met als hulpmiddel de taal en de poëzie. Naar eigen zeggen heeft Bart binnen zijn werk geen politieke, maar een existentiële agenda. Hij vindt dat we meer over onszelf moeten nadenken. Over wie we zijn en waarom we zijn. Over wat het betekent om een mens te zijn, in relatie tot de wereld, tot dieren, tot anderen en onszelf.
In 2016 maakte hij binnen het Atelier Oerol / Over het IJ Festival de voorstelling Voor we slapen, waarin hij zich samen met het publiek probeerde voor te stellen hoe het is om te verdwijnen. Op Terschelling zat het publiek in een verlicht bos dat langzaam om hen heen uitdoofde, in Amsterdam in een huis waarin het langzaam aardedonker werd. De toeschouwer werd op die manier verleid zich een voorstelling te maken van zijn eigen toekomstige afwezigheid. In het verlengde hiervan maakte Bart in 2017 bij Frascati de voorstelling Voor we mensen werden, een denkoefening waarbij hij zich met het publiek probeerde voor te stellen hoe het is om een dier te zijn. Op Festival Cement 2018 speelde deze voorstelling in de Verkadefabriek. Binnen de context van Over het IJ Festival 2017 zette hij samen met Eva Knibbe de Rechtszaak tegen de dood op, in een bij voorbaat mislukte maar troostrijke poging grip te krijgen op diens willekeur en onrechtvaardigheid. Tijdens het festival was hiervan een doorlopende video-installatie te zien. Het werk ging in reprise op Theater aan Zee in 2018. Bart resideerde op Oerol en Over het IJ Festival 2018, waar hij in aanwezigheid van publiek onderzoek deed voor zijn nieuwe werk Voor we namen kregen.
Meer Werkplaats van de Woestijne