Datum
Lisah Baert
Festival
15-03

Lisah Baert

De Opening

25 jaar Cement - wij trakteren op voorstellingen, jij op taart! Neem op vrijdag 15 maart een eenpersoonstaartje voor een ander mee. Je mag ‘m zelf bakken, of zelf kopen, dat maakt ons niet uit. Voorafgaand aan je voorstellingsbezoek van 18:30 (of tot 19:45) kun je je gebakje op de speellocatie overhandigen aan ons taart team. Om 20:00 verzorgt oud Cement maker Lisah Baert in het festivalhart de lekkerste opening in 25 jaar. 
Arend Peeters & Ferre Vuye
Theater / Nederlandse première / Niet rolstoeltoegankelijk
20-03 t/m 21-03

Arend Peeters & Ferre Vuye

The Butterpie Effect

het is een kettingreactie
een eindeloze reeks vluchtpogingen
een verhaal dat ontstaat uit chaos
het is slapstick in een slecht afgesneden stuk tijd
een taartstuk
maar dan van een heel ongelijk verdeelde taart
een taart waarmee je niet kan rekenen
een taart waar Lies een stuk van krijgt en Peter twee
en al de rest wordt in het rond geslingerd tot het overal plakt
Bram van Helden /  Stichting Stilstaan
Objecttheater / Première
20-03 t/m 22-03

Bram van Helden / Stichting Stilstaan

Tijd van de dingen

Als je lang genoeg naar de objecten op tafel kijkt, komen ze tot leven. Alsof je naar een verstilde timelapse van een bloeiende tuin kijkt. Hoe snel gaat je aandacht? Hoe snel gaat je denken? Hoe lang tolt een tol en hoe traag gaat papier?

Al zittend aan een tafel met Bram, starend naar verschillende objecten, ervaar je de traagheid van dingen. Op een wonderlijke manier geeft hij je een sterrenkijkgevoel. Een samensmelting van verwondering, stilte, eeuwigheid alsook vergankelijkheid en verbinding met de dingen om ons heen. Hoe langer je kijkt, hoe meer kleur alles krijgt.
 
 
Circumstances
Foto Jona Harnischmacher
Circus / Language no Problem
21-03

Circumstances

GLORIOUS BODIES

Zes oudere circusartiesten tussen de 56 en 68 jaar laten je zien waar het menselijk lichaam toe in staat is, en dat daar geen leeftijd op staat. Choreograaf Piet Van Dycke onderzoekt waar de kracht van het ouder wordende lichaam ligt.

Succesvol ouder worden lijkt vaak gelijk te staan aan zo lang mogelijk jong en onafhankelijk zijn. Maar de afhankelijkheid waar velen voor vrezen, daar zijn deze acrobaten juist in getraind. Sterker nog: je kan niet in je eentje zweven zonder te vallen. GLORIOUS BODIES breekt op ontroerende en humoristische wijze clichés rond ouderdom en toont het belang van (kunnen) bouwen op elkaar. 
Fariborz Karimi
Foto Thomas Lenden
Theater / Première / English Spoken / Niet rolstoeltoegankelijk / Gebruik stroboscoop / Openingsprogramma
15-03 t/m 16-03

Fariborz Karimi

Oh, Wild Gazelle, Where are you?

Live vanuit Iran regisseert een choreograaf een collectieve droom als teken van verzet. Want in een droom is vrijheid, ook als die er in werkelijkheid niet is. Op een impliciete manier maakt deze voorstelling verschillende vormen van censuur voelbaar.

Gedreven door zijn persoonlijke ervaringen met censuur en de door hem gevoelde verwachtingen van de westerse wereld, zet Fariborz Karimi theater in als collectief verzets- en reflectiemiddel. Hier laten de overlappende realiteiten tussen Teheran en Amsterdam, privé en publiek en droom en werkelijkheid je voelen hoe censuur en surveillance zich in onze levens voordoen.
Gerben Vaillant
Foto Lonneke van der Palen
Performance / Language no Problem
22-03 t/m 23-03

Gerben Vaillant

on almost every page

Een voorstelling, zowel sexy als eenzaam, waarin de eindeloze inwisselbaarheid van mensen en dingen voelbaar wordt en de performers tegelijkertijd alles en niets te verliezen hebben.  

Gerben Vaillant brengt in deze fysieke en beeldende voorstelling verschillende fascinaties bij elkaar: de eenzame schilderijen van lege kamers van de Duitse kunstenaar Ben Willekens, een kapotlopende relatie, de marginale kunst van de pantomime en de oneindige parade aan mensen die na een slechte onenightstand de deur uit lopen. 
Heintz & Kop
Foto Astrid & Roel
Beeldend theater / Première / Language no Problem
21-03

Heintz & Kop

Pascalerf 48

Stilte kun je horen, maar misschien kun je in Pascalerf 48 stilte ook zien. Een bijna twee meter hoge maquette van de portiekflat van de makers vormt het toneel voor een spel van licht en donker.

Een combinatie tussen lichtkunst, beweging en beeldend theater nodigt je uit tot een moment van vertraging en verstilling. De schaduwen en reflecties van het licht worden eindeloos getransformeerd door het passeren van de tijd. Van de opkomende zon die de ruimte met zonnestralen vult tot aan surrealistische beelden van een oneindige ruimte en een ondergaande zon in de slaapkamer. Deze choreografie van licht, geluid en materiaal laat je even de tijd vergeten.
 
Ika Schwander
Beeld Fran Hayes
Performance / English Spoken / Openingsprogramma
15-03 t/m 16-03

Ika Schwander

of all your words and soft strange ways

Hoe verhoudt het (zieke) lichaam zich tot een wereld in verwoesting? In deze performance onderzoekt Ika Schwander vrijwillige en onvrijwillige transformatie, stilstand, pijn en ziekte. 

De inspiratiebron voor deze performance van Ika is Julia Butterfly Hill: de klimaatactivist die 738 dagen in een eeuwenoude sequoia boom leefde als protest tegen ontbossing. Voorafgaand aan haar succesvolle protest, moest ze op jonge leeftijd al herstellen van een auto-ongeluk. In deze performance werkt Ika samen met de Braziliaanse choreograaf en performer Marcelo Evelin.
Ira Brand
Foto Bete photography
Theater / Cement Coproductie / English Spoken
22-03 t/m 23-03

Ira Brand

Commitment Phobe

In een samenleving die waarde hecht aan zekerheid, brengt Ira Brand je een ode aan twijfel. Als je steeds een kant moet kiezen en zeker van je zaak moet zijn, waar blijft dan de ruimte voor ambivalentie?

Hoe kunnen we twijfel zien als kracht in plaats van machteloosheid? Aan de hand van een live experiment met een kettingreactie machine onderzoeken Ira en performer Tiana Hemlock-Yensen wat het betekent om niet te weten, niet te kiezen en in beweging te blijven. Zo is Commitment Phobe een verkenning van de ruimte tussen ja en nee.
Jelle Huizinga
Beeld: Vince Logtenberg
Performance concert / Première / Cement Productie / Gebruik stroboscoop / Hoog volume
20-03 t/m 22-03

Jelle Huizinga

ZUCHT

Een diepe uitademing, of een onbedwingbare drang die duidt op verslaving - dat is zucht. In een muzikale mix van rap en postpunk gaat maker Jelle Huizinga op zoek naar kwetsbaarheid te midden van hardheid en adrenaline. 

In deze muzikale performance van Jelle Huizinga volgen we een zelfdestructief persoon op zoek naar verlossing. Aan de hand van persoonlijke ervaringen maakt Jelle de drang om te gebruiken voelbaar in een bijzondere kruising tussen muziek en performance.
King Sisters
Foto Lonneke van der Palen
Muziektheater / Première / Cement Productie / Language no Problem
16-03 t/m 19-03

King Sisters

Close to Harmony

Zo nauw als deze drie zussen met elkaar verbonden zijn, zo eigenzinnig zijn ze ook. In een poging samen te komen, wordt de afstand voelbaar. Hoe dichtbij is te dichtbij?  

In deze fysieke, acapella performance kruipt het drietal dicht op, en zelfs ìn elkaars huid. Via ritualistische samenzang, close harmony en persoonlijke teksten leggen ze hun verlangens naar - en angsten voor - intimiteit bloot. 
Kinga Jaczewska
Beeld Olesia Bachynska
Dans / Avant première / Language no Problem
18-03 t/m 19-03

Kinga Jaczewska

BRUT

Zodra de muur viel, drukte de kapitalistische, Westerse wereld meteen de “minderwaardig” stempel op Centraal- en Oost-Europa. Haar kleurloze, brutalistische architectuur werd een maatstaf om de vooruitgang van het Westen aan af te meten.

Maar Kinga Jaczewska laat ons zien dat grijs ook kleurrijk is, dat beton ook zacht is en dat een gebaar minstens net zo veel waard is als het niet schreeuwend wordt gebracht. In haar dans maakt ze zichtbaar wat aan onze aandacht ontsnapt en zet ze het ‘gewone’ centraal. Zo stelt Kinga vragen bij haar eigen begrip van het spectaculaire.
Lien Wildemeersch
Foto Fred Debrock
Theater / Nederlandse première
18-03 t/m 20-03

Lien Wildemeersch

Jackie

Over de grenzen van de dood heen bouwt theatermaker Lien Wildemeersch een band op met wereldberoemde celliste Jacqueline du Pré, die op haar 42e overleed aan MS. Het is een band van troost, humor, muziek en levenslust.

Met haar intuïtieve spel en levenslustige persoonlijkheid veroverde Jacqueline du Pré iedereens hart. Maar dan wordt ze op 28-jarige leeftijd gediagnosticeerd met MS, waardoor ze haar vermogen om cello te spelen verliest. Na langdurige fysieke aftakeling overleed ze in 1987. Jackie is geen biografie van Jacqueline du Pré, maar een zoektocht naar wat ons als mens verbindt en naar wat je kunt dragen in de soms gruwelijke onvoorspelbaarheid van het leven. 
 
Lotte Boonstra
Beeld Lotte Boonstra
Beeldend theater / Language no Problem
15-03 t/m 23-03

Lotte Boonstra

777.600

Negen dagen lang staat er een glazen container vol textiel in de binnenstad van Den Bosch. In diezelfde negen dagen worden wereldwijd 777.600 van deze containers met kleding gedumpt of verbrand.

In de container in Den Bosch ontrafelen maker Lotte Boonstra en textielwever Lamine Diouf de gigantische textielberg, waarvan ze nieuwe stoffen en structuren weven. Het proces van deconstructie en constructie maakt de doorgaans verborgen repetitieve fysieke arbeid zichtbaar. Het project vormt het startpunt van een onderzoek naar de omvang en schaal van menselijke massa. Het uiteindelijke weefwerk vormt ons collectief gedragen omhulsel en zal later gebruikt worden in Lotte’s performance Human People.
Mateusz Staniak & Arne Luiting
Beeld Axel Dangoxhe
Theater / Nederlandse première / English Spoken / Hoog volume / Gebruik stroboscoop / Openingsprogramma
15-03 t/m 16-03

Mateusz Staniak & Arne Luiting

Future Gore

Zelfobsessie, radicale digitalisering en constante surveillance: dit zijn de ingrediënten voor de nieuwe Frankenstein. Een posthuman die door de brokstukken van de menselijke beschaving rondzwerft. Future Gore is een satirische blik op onze narcistische cultuur.

In deze ontastbare wereld lijken gesimuleerde realiteiten echter dan de werkelijkheid en zijn authenticiteit en uniciteit de valuta van lege uitwisselingen geworden. Hier zijn we als mens gereduceerd tot beelden en data en controleert de eindeloze toevoer van algoritmen meer en meer ons leven. Zal AI ons helpen de wereld te redden of juist te vernietigen?


Plankton
Foto Lonneke van der Palen
Beeldend theater / Première / Cement Coproductie / Language no Problem / Openingsprogramma
15-03 t/m 17-03

Plankton

Er rent een berg voorbij

Plankton bewerkt de 4,54 miljard jaar durende geschiedenis van de aarde tot een gloednieuwe taalloze opera voor alle leeftijden.

Dit is het monumentale verhaal van hoe onze aarde voortdurend in beweging is, verteld door een enorm decor van kartonnen rivieren, wolken en bomen. In Er rent een berg voorbij verkruimelen bergen tot stranden en danst de maan een walsje met de zee, terwijl een vierstemmig koor het geluid laat klinken van krakende rotsen en tsjilpende vogels. Laat je meevoeren door een immens tot leven gekomen landschapsschilderij dat je laat denken op een andere tijdschaal. Van de geboorte van de maan, tot het uitsterven van de mens en zelfs verder…
Simon Bus
Foto Nas Hosen
Dans / Language no Problem
22-03 t/m 23-03

Simon Bus

Three Studies (for a self-portrait)

Maker en breakdancer Simon Bus brengt je zijn fascinatie voor het zelfportret in drie in elkaar verweven solo’s. Scherp, bruut en humoristisch, de kunst van het zelfportret benaderd vanuit dans. 

Zijn leven als breakdancer heeft Simon al vanaf zijn eerste jaren gedocumenteerd in videoportretten en in 2019 maakte hij de solo Self portrait, man on orange floor. Nu brengt hij het vervolg met een avondvullende dansvoorstelling. Simon keert dansvormen binnenstebuiten en ondersteboven met als uitgangspunt het ongemak van het dagelijkse bestaan.
STEL
Foto Bas de Brouwer
Theater
19-03 t/m 20-03

STEL

Life, actually

Na afloop van een romantische komedie ontmoeten een man en een vrouw elkaar in de foyer van het theater. Tijdens hun absurde dialoog over het genre raken ze er zelf in verstrikt. Dit is een romcom over een romcom na een romcom.

Liefde is het antwoord op alles, en de enige voorwaarde voor het vinden van je soulmate is minimale emotionele (en soms uiterlijke) transformatie - althans, dat belooft de romcom. Maar wat als we als samenleving de zoetsappigheid van de romantische komedie beschouwen als een radicaal potentieel? Als medicijn tegen polarisatie? Als verzachtend middel tegen ons cynisme? Zou de wereld daar een betere plek van kunnen worden?
Sunni Lamin Barrow
Foto Annelies Verhelst
Spoken word / English Spoken
20-03 t/m 21-03

Sunni Lamin Barrow

A Fist of Tongues

Spoken word artiest Sunni Lamin Barrow neemt je mee naar verschillende stadia van een reis die hij zelf maakte: zijn vlucht van Gambia naar Nederland vanwege zijn seksuele oriëntatie. 

Op een poëtische manier openbaart Sunni hoe hij zich door middel van verschillende personages beschermde tegen de straffen op queer zijn. In een mix van storytelling, dans, beeldende elementen en sounddesign vertelt hij hoe deze personages beïnvloed werden door angst, maar vooral ook door zijn ouders.
Tibau Beirnaert & Laurens Aneca
Foto Thomas Dhanens
Performance / Nederlandse première / English Spoken
18-03 t/m 20-03

Tibau Beirnaert & Laurens Aneca

F A G G O T S

Tibau Beirnaert neemt je mee naar een andere planeet. Een planeet waar niet de mannen, maar de queers het voor het zeggen hebben. Hoe ziet die wereld eruit? Het antwoord is een vreemde zoektocht naar minder mannelijkheid en meer sensualiteit en zachtheid.

“I learned that I don’t have to try to be one of the men if I don’t want to // I never wanted to // So I stayed by myself and played in fantasy.” De safe space in F A G G O T S biedt troost, vrijheid, heling en gemeenschap, maar tegelijkertijd schuilt er een confrontatie met de grenzen ervan in. Hier gaan pijn en humor hand in hand.
Timo Tembuyser
foto Leo Maki
Muziektheater / Première / English Spoken
22-03 t/m 23-03

Timo Tembuyser

MISSA MAMA NOVA

MISSA MAMA NOVA verandert de traditie van de heilige mis met discriminerende normen van binnenuit. Een koorconcert over vrouwelijkheid met gezangen en preken, afgebroken met dans en beweging. Een mis voor heling en viering.

Een danseres wringt zich in en uit de norm van de vrouw als moeder terwijl een koor van zes zonen om haar heen zwerft. In de afwezigheid van de Vader breken ze los van de patriarchale christelijke tradities en zoeken ze naar hun eigen volwassen stem. Een fluitiste ademt en stuurt het meerstemmige lichaam van performers aan. MISSA MAMA NOVA is een herwerking voor de theaterzaal van Timo’s eerdere werk MISSA MATER SOLA met nieuw materiaal en nieuwe cast.
 
WOLF WOLF
Foto Rafael Bracke
Theater / Engelse boventitels
19-03

WOLF WOLF

Voorjaarsontwaken

In het schemergebied tussen kind en volwassene ontdekt een groep jongeren de wereld, elkaar en zichzelf. Binnen de muren van een schooltoneel steken fictie en realiteit elkaar aan en repeteren ze voor het leven.

Hun lichaam overwoekert hen en groeit sneller dan hun hoofd kan bijhouden. Grenzen worden even snel getrokken als onduidelijk gemaakt. Wat de één kwetst, zalft de ander. Zeker wanneer keuzes over je eigen lichaam door anderen bepaald worden. Zeker wanneer lang niet alles bespreekbaar is. Zeker wanneer je niet goed bent in je beter voelen. Zeker wanneer alles nog kan veranderen. En zeker wanneer het allemaal maar theater is.
Bordje Cement
Festival
15-03 t/m 23-03

Bordje Cement

Eet je een hapje mee?

Voorafgaand aan de voorstelling even samen met makers en organisatie de honger stillen? Of juist na afloop gezellig napraten met een drankje? Wees meer dan welkom in ons Festivalhart in de Verkadefabriek. 

Tot één dag vooraf kun je online je Bordje Cement aanschaffen, waarbij je voor €14,50 een vegetarische maaltijd mee eet.
Het Bordje Cement wordt geserveerd vanaf 17.00 uur tot 19.00 uur. 
Radicale Gezelligheid
Contextprogramma
22-03

Radicale Gezelligheid

De Kronieken I: Wat heb je nodig? / Een dag over (chronisch) ziek-zijn in de sector

Radicale Gezelligheid (Lisanne van Aert, Lotte Lola Vermeer en Floor Cremers) maakt theater om existentiële en maatschappelijke vraagstukken inzichtelijk te maken. Op vrijdag 22 maart organiseren ze een middag over (chronisch) ziek-zijn in de podiumkunstensector. Is hier wel ruimte voor? Hoe creëren we mogelijkheden voor verschillende lichamen? Wat verstaan we onder een ‘gezonde werkcultuur'? 
Blok Cement
Contextprogramma
18-03 t/m 21-03

Blok Cement

Voor de avontuurlijke kunstvakstudent

BLOK Cement is er voor de avontuurlijke kunstvakstudent. Vier dagen lang werken en discussiëren de deelnemers samen, bezoeken ze voorstellingen en doen ze mee aan masterclasses van makers die op het festival staan. Daarnaast gaan ze in gesprek met de artistieke leiding van het festival. Zo worden er nieuwe banden gesmeed en mogelijke toekomstwegen verkend.

Voel je je geroepen? Stuur een mail naar kim@festivalcement.nl
 
Dag Dramaturgie
Contextprogramma / English Spoken
20-03

Dag Dramaturgie

Ons jaarlijks terugkerend ontmoetingsprogramma voor dramaturgen en student dramaturgen dat zich richt op de vernieuwing van de dramaturgische praktijk: Dag Dramaturgie. Op 20 maart spelen we met deze dag in op de nood om met collega’s door te praten over actuele vragen, methodieken, voorstellen en thematieken die theatermakers bezighouden.
Podiumtechniekdagen
Festival
23-03

Podiumtechniekdagen

Vereniging voor Podiumtechnologie

Heeft de techniek op en rond het podium altijd al jouw interesse gehad? Lijkt het je leuk om met video, geluid, of licht te werken? Kom dan op 23 maart naar de podiumtechniekdag bij Festival Cement.
Maxime Dreesen/Tabooboo
Feest

Maxime Dreesen/Tabooboo

Giggle Galaxy

Op 22 maart host theatermaker @maximedreesen/Tabooboo een party gone wild op Festival Cement.
DJ’s, artists of the future, live make-up en dancing creatures all over the place. Droom mee over de toekomst, zing luid, shake your booty, drink cocktails in een hoekje of rol al giechelend door het gras: alles kan.
Giggle Galaxy is een gratis evenement, tickets zijn niet nodig - je hoeft alleen te komen feesten.

Makers Maandag
Contextprogramma

Makers Maandag

Heb je als maker vragen rond je begroting, coproducties en subsidiedossiers? Wil je graag feedback rond de praktische, productionele- of inhoudelijke kant van je werkproces? Dan kun je samen met andere makers vanaf maart maandelijks bij ons langskomen. We bieden naast lunch ook een persoonlijk gesprek aan op aanvraag. De eerste Makers Maandag vindt plaats op maandag 18 maart tijdens Festival Cement en is inclusief voorstellingsbezoek.

SLUMBER
Contextprogramma

SLUMBER

Ben je onder de indruk van de voorstelling die je net hebt gezien? Ben je erdoor geraakt? Of weet je nog niet helemaal wat je ermee aan moet? Pak je telefoon (ja, echt!) en ga op ontdekkingsreis met SLUMBER. Dwaal door jouw eigen universum om te ontdekken wat de voorstelling in jou heeft losgemaakt.

Young Creatives
Contextprogramma

Young Creatives

Tijdens Festival Cement zijn de Young Creatives op 22 maart van de partij. Deze groep van Bossche jongeren tussen de 16 en 21 jaar verkennen kunst en cultuur in alle uithoeken van de stad. Ter ere van het 25 jarige bestaan trappen ze de dag af met een pubquiz waarin hun kennis op het gebied van theater en muziek op de proef wordt gesteld.

Podiumkunstnet & Festival Cement
Festival
21-03

Podiumkunstnet & Festival Cement

Archiefworkshop

Wees welkom bij deze archiefworkshop, waarbij je wordt uitgenodigd om na te denken over jouw eigen archief. Elke stap in een maakproces is het (immateriële) erfgoed van de toekomst. De bijeenkomst wordt geleid door Guido Jansen, dramaturg en docent en werkzaam als coördinator deskundigheidsbevordering voor Podiumkunst.net. Daar houdt hij zich bezig met 'leren archiveren', specifiek voor de podiumkunsten. In samenwerking met het Netwerk Archieven Design en Digitale Cultuur organiseert hij Het Archieftraject, waarin deelnemers vanuit de podiumkunsten, design en digitale cultuur aan de slag gaan met de basiszorg voor hun archief.