3019

Laatste Nieuws

Post-antropocentrisch theater krijgt een interessant nieuw element
Nieuws
do 05 juni 2025

Post-antropocentrisch theater krijgt een interessant nieuw element

Marijn Lems schreef voor Theaterkrant een recensie over Elke rots wordt ooit een kiezelsteen: De nieuwe voorstelling van Plankton borduurt voort op de opmerkelijk consistente artistieke signatuur van het collectief. Vooral de laatste tien minuten voegen nog een interessant nieuw element toe aan hun post-antropocentrische theater.
Geluidsmagiërs roepen met zichtbare en onzichtbare spullen raadselachtige klankwerelden op
Nieuws
wo 04 juni 2025

Geluidsmagiërs roepen met zichtbare en onzichtbare spullen raadselachtige klankwerelden op

Javier López Piñón schreef voor Theaterkrant een recensie over Silly Symphonies. In het Nederlands schijnt het Foley-artiest te heten, bij de oosterburen Geräusemacher, en bij de zuiderburen bruiteur maar vermoedelijk is soundman de eenvoudigste en bruikbaarste term voor deze drie performers die als het publiek de zaal betreedt, bezig zijn in stilte hun instrumenten op te stellen. Als deze Silly Symphonies al direct verwijzen naar Disney’s animaties uit de jaren ’30, dan is dat vooral vanwege het geluidsaspect: animatiefilms zijn zonder het werk van de soundman volstrekt geamputeerd.
Hoe verhouden we ons tot die enorme berg spullen?
Nieuws
di 03 juni 2025

Hoe verhouden we ons tot die enorme berg spullen?

Een recensie door Marijn Lems voor Theaterkrant. Theatermaker en ontwerper Lotte Boonstra liet zich voor deze voorstelling inspireren door de vraag: hoe verhouden we ons als mensen tot de enorme berg spullen die we zelf hebben geproduceerd?
Tussen care en confrontatie: dramaturgie in hedendaags (politiek) theater
Nieuws
ma 02 juni 2025

Tussen care en confrontatie: dramaturgie in hedendaags (politiek) theater

Lars Brinkman woonde namens Theaterkrant de Dag Dramaturgie bij: ‘Art is not a mirror held up to reality, but a hammer with which to shape it.’ Deze uitspraak van Bertold Brecht namen Eylül Fidan Akinci (huisdramaturg Theater aan de Rijn) en Lara van Lookeren (o.a. huisdramaturg van de Brakke Grond) op de dramaturgiedag van Festival Cement als startpunt voor een gesprek over de functie van (politiek) theater vandaag de dag.
Recensie SHARK - Frederico Araujo
Nieuws
vr 30 mei 2025

Recensie SHARK - Frederico Araujo

Frederico Araujo houdt een uur lang een bal in de lucht als metafoor voor culturele assimilatie.
NRC over Frederico Araujo, Hanneke van der Paardt en Gerben Vaillant
Nieuws
vr 30 mei 2025

NRC over Frederico Araujo, Hanneke van der Paardt en Gerben Vaillant

NRC schrijft: “Het Bossche festival Cement biedt ruimte aan een veelvoud van zulke opmerkelijke, nieuwe stemmen in het theater, die eigenzinnigheid paren aan bijzondere vormen."

Wat is Festival Cement?

Elk jaar trakteert Festival Cement op een negendaags festival vol spannende voorstellingen. Zo’n 20 jonge makers uit Nederland en Vlaanderen tonen hun werk aan een nieuwsgierig publiek. Verspreid over 9 dagen zijn er gemiddeld 100 voorstellingen te zien. Op allerlei plekken in ’s-Hertogenbosch richten publiek en profs de blik op een nieuwe generatie podiumkunstenaars. Je ontdekt jonge makers en hun thematieken, nieuwe vormen en krijgt alternatieve voorstellen voor de toekomst.

Naast een programma vol voorstellingen, is er volop ruimte voor publiek, makers en professionals om elkaar te ontmoeten en met elkaar in dialoog te gaan en om zich te verdiepen in het uitgebreide contextprogramma.

En ook buiten het festival om doen we van alles voor verschillende groepen.

ontdek wat we allemaal doen